Motets de Bach

Gairebé qualsevol aficional a la música, confrontat amb la vastíssima producció coral de J. S. Bach (1685-1750), n'escolliria com a exponent i cimal els seus motets, compostos a Leipzig pels volts de 1730. En bona part, això obeeix al fet que aquestes creacions del compositor d'Eisenach -sis amb autoria ferma, un de proposada i un darrer incert- són potser un dels millors exemples de la seva capacitat creativa a partir de la comunió essencial amb l'herència rebuda. Aquest gènere de quasi-cantates, arrelat a la tradició del motet baixmedieval i renaixentista, tingué alhora el seu lloc en la pràctica luterana: sota aquesta variant alemanya, normalment a doble cor i sense acompanyament instrumental específic, eren emprats sovint com a complements de les solemnitats litúrgiques més importants i, especialment, en els fastos funeraris de trascendència social. Bach sabé reinterpretar-los d'una manera magistral. Tot prescindint de llibretista, amb el sòlid suport de l'Escriptura i d'alguns textos litúrgico-espirituals luterans, desenvolupà unes obres alhora sòlides i imaginatives, on les melodies dels corals tradicionals, reconeixibles per als fidels, es combinen amb tractaments harmònics i contrapuntístics agosarats i extraordinaris, jugant sovint amb estructures simètriques i especulatives, com era el gust del Cantor de Leipzig. La dificultat en llur interpretació, pròpia de peces d'alt nivell, no és tanmateix el que més enlluerna l'oient: Bach aconsegueix amb ella uns efectes que no s'aturen en l'artifici tècnic, sinó que van molt més enllà, dirigits per una sensibilitat profunda que, al capdavall, obre la porta a una intuïció espiritual sublim.

No cal dir que, per al Cor de Cambra de la Diputació de Girona, assumir el repte de la interpretació dels Motets de J. S. Bach serà un plaer només comparable a la satisfacció de poder-los oferir al públic.

En aquest cas estarem acompanyats per Juan de la Rubia a l'orque y Oleguer Ayamamí al violoncel, sota la direcció de Pablo Larraz.

 

- 12 de novembre de 2016 a l'Aditori de Girona

- 13 de novembre de 2016 a la Basílica de Castelló d'Empúries

 

1a part

·       Der Geist hilft unser Schwachheit auf (BWV 226)                  7’20

·       Obra d’orgue a determinar                                                          4’

·       Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn BWV Anh. 159   4’21

·       Obra d’orgue a determinar                                                          4’

·       Komm, Jesu , komm (BWV 229)                                                 9 ‘

2a part

·       Jesu, mein Freude (BWV 227)                                                      20’

·       Obra d’orgue a determinar                                                          5’

·       Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230)                                 6’20’’